onsdag 13 maj 2009

Ny frisyr!

Lugg!


Så sitter jag här nere i lobbyn igen!
Har solat lite oxå, visst ser jag lite brunare ut va? Tycker jag iaf! Men som sagt det är svårt att vara i solen på dagen... hett hett!

Håller på att kolla lite jobb oxå.. En kille här som sitter bredvid och började prata lite. Han frågade vad jag ville jobba med och shit det var ju ingen lätt fråga! Jag vet ju inte. Jo kosmetik, men kanske inte här då ju lönerna är kass. Men jag kämpar på...

Tänkte berätta lite för er som inte vet hur det går till här i Dubai med jobb och visa och så för det är inte helt lätt...
Ok, först. För att bo här och vara här så måste man ha ett visa. Det finns olika typer. Visit och resident. Jag har visit visa. Då måste man hela tiden förnya det. 40 dagar får man vara här thats it, stannar man längre så måste man böta och allt möjligt. Men det är bara 33 länder som får visit visa Vi har det bra vi euroeer och amerikanare. Ska man ha ett jobb däremot eller inte orkar göra visarun stup i kvarten så måste man ha ett resident visa. Det kan man oxå få om man är gift, då som housewife. Köper man en lägenhet får man oxå det, fast man får inte jobba på det. Så hur gör man då för att få detta? Ja om man inte är gift eller har ett hus eller boende här....

Först måste man ha alla sina betyg och intyg översatta till engelska. Det måste göras hos en översättningbyrå.

Sen ska de pappren skickas till utlandsministret i det landet.Ex har man betyg från Danmark ska det skickas dit, har man betyg från Sverige dit. Ja ni förstår. Där ska de stämplas.

Sen ska de skickas till UAE ambassaden i det landet. Sen ska det till det jobbet som man fått.

Sen vad som händer där är en massa processer som jag inte orkar bry mig om!
Sen ska det skrivas kontrakt, 3 år är det vanliga. Slutar man inom den tiden blir man betalniingsskyldig, brukar va ca 20 000 skr beror på de betalade för visat. En annan sak som händer när man slutar är att man blir banned, detta är vanligt men förekommer givetvis undantag. Då får man inte jobba i Dubai på ett halvår!!!

Förstår ni nu hur sjukt det är? Man måste VERKLIGEN va säker på vad man ger sig in på här alltså. Det är INTE som i Europa där man kan göra lite som man vill, trivs man inte så är det ok att byta så är det inte här! Papper hit och dit och sjuka kontrakt. Nej jobb situationen här är tummen ner! Annars är det ett härligt ställe att vara på! Kan va kul att veta hur det är om någon är sugen på att komma hit. Alltid bra med lite fakta eller vad säger ni?

Ja men vi hörs väl imorgon! Hej hej



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen.se

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Dubai, United Arab Emirates
Välkomna hit! Jag skriver om mitt liv i Dubai. Flyttade hit i september 2008 och trivs som fisken i vattnet. Dubai är en underbar stad som har allt att erbjuda. En easy lifestyle helt enkelt!