måndag 2 mars 2009

Vita bussar.

Nu är jag hemma efter ännu en arbetsdag... Busy som vanligt eller inte! Sitter i soffan och har tvn på. Det är det nya Beverly hills nu. Får en att tänka tillbaks när det var det bästa på hela veckan. Man samlades en massa kompisar hemma hos någon och käkade popcorn och spanade in Dylan haha. Det var tider det. Känns som igår men det var väl sisådär en 15 år sen eller något... Har lagat middag. Idag blev det korv stroganoff och ris, gjord på kyckling korv. Himla gott. Måste erkänna att jag definitivt inte saknar att äta gris! Usch vad det lät äckligt gris...! Det blir faktiskt inte att jag köper det fast det finns i vissa affärer sk non muslims hörn liksom. I min mataffar finns det dock inte så det blir kyckling korv istället!

Joakim är och tar en öl med en kompis så jag är ensam hemma, kan va lite mysigt det med tycker jag. Rå sig lite själv. Har snart en date med mamma på skype, Jag är sååå glad att jag kan prata via skype nu som sagt:-)

Det finns många konstiga saker här i Dubai men ett fenomen är de vita bussarna.. De är ÖVERALLT verkligen! Man måste passsa sig för dem för de kör som galningar... Men det värsta är...

I de vita bussarna sitter ett gäng byggarbetare som är på väg hem eller till sina byggen. Alla ser likadana ut. De har blå overall och de flesta är indier och pakistanier. De har det inte lätt här. De lever inte det lyxliv som vissa andra gör. De tjänar ca 1500 kr per månad och jobbar 6 dagar i veckan och säkert en 15 timmar eller något. Jag läste en artikel om arbetarna, som för övrigt kallas labour här. Vissa har inget som helst hopp om livet längre. De tar självmord genom att hoppa ut från byggena. Det finns oxå ett fenomen som kallas blodspengar här, det innebär att folk hoppar ut framför bilarna. Då får den som kört bilen betala sk blods pengar till den dödades familj. Detta är helt SJUKT! Man kan inte fatta att det händer. Det är så stora skillnader här.... Iaf så bor de sk labourn i arbetsläger där de bor hur många som helst i ett och samma rum. De åker hit för att kunna skicka hem lite pengar till sin familj. När man kör förbi de vita bussarna så gör det ont i hjärtat. Det känns som fångar i en buss. Ett annat ord för labour är slavarbetare. Ja det finns här i lyxiga Dubai....

Ibland om man klagar för småsaker så ska man stanna upp och tänka till lite.. Jag har det ganska bra.

Ta hand om er mina vänner. Puss o kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen.se

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Dubai, United Arab Emirates
Välkomna hit! Jag skriver om mitt liv i Dubai. Flyttade hit i september 2008 och trivs som fisken i vattnet. Dubai är en underbar stad som har allt att erbjuda. En easy lifestyle helt enkelt!