lördag 21 mars 2009

Glasögon vs linser



Gokväll!!


Söt bild eller vad säger ni?


Hemma igen, ny vecka har börjat. Arbetsdagen är avklarad, middagen uppäten och nu är det ett glas rött i soffan som gäller. Skööönnt!


Sitter och funderar och jag måste köpa nya glasögon nu. Mina gamla har jag haft nu i typ 7 år eller något och mina ögon har blivit sämre, mycket sämre tyvärr... Ser ju knappt när jag är ute och kör. Skyltar och så alltså, det är kanske därför jag alltid kommer så fel haha!


Joakim föreslog att jag kanske skulle prova linser, han har det. Nej! Det vill jag inte. Det är läskigt att behöva peta in saker i ögonen... Min förra chef i London provade det en dag och hon blev illamående, kräktes och fick gå hem... Sen blev det glasögonen på igen för hennes del...


Har alltid haft problem med det där med ögon. Det söker mig liksom om ni förstår vad jag menar! Som blod liksom... Kommer ihåg när jag gick i gymnasiet och spelade badminton. Fick då en badmintonboll i ögat och såg ingenting. Läkaren visste inte om jag skulle bli blind eller inte... Det fick tiden utvisa. Det blev jag inte tack gode gud. I alla fall så rann det BLOD ur ögat och det var liksom det värsta tänkbara. Blod och sen oxå i ögat. Nära svimma! Nej tack det får bli glasögon. Ska ta pengarna jag fick av pappa i födelsedagspresent och få mig en ordentlig synundersökning, vilket förövrigt är gratis här om man köper glasögon! Är det det i Sverige oxå? Kommer inte ihåg! I London kostade det dyra pengar bara för att få en undersökning även om man köpte glasögonen!



Hade en diskussion idag på lunchen med en kollega. Hon är muslim och kommer från Kenya. Vet egentligen inte hur vi kom in på det men... I deras religion är det ju lagligt för en man att gifta sig med 4 fruar. Dock är det bara de mest rika som har möjlighet till det. Det ska ju till 4 hus, 4 bilar, barn, skolor mm mm. Jag sa till henne att jag inte förstår att man som kvinna inte blir avundsjuk. Hade Joakim varit otrogen hade jag inte accepterat det och vice versa... Det är svårt för oss som är vana vid något helt annat att ens kunna tänka sig in i det.


Sen är det oxå så att när de gifter sig så får kvinnan en gåva. Låt oss säga att det är en bil tex. Om mannen vill skilja sig så går det bra och då får kvinnan behålla bilen. Vill kvinnan däremot skilja sig så måste hon lämna tillbaka bilen och får heller ingenting annat. Då måste de tänka om de verkligen är redo att lämna tillbaka bilen för att få skilja sig. Kanske vill man då inte det och håller ihop pga det! Dessutom sa hon att det är en skam att gå tillbaka till sig egen familj efter en skilsmässa. Tänk vilken skillnad det är va! Till slut frågade hon mig vilket jag tyckte var bäst. Jo det måste ju vara vår kultur va, eller vad säger ni!!!! Hon gillade vår kultur att man liksom delar på det man har så kvinnan får något om hon väljer att skilja sig... Ja ännu en av dessa skillnader på mitt jobb. Men jag ska säga att det är mycket intressant att diskutera saker med olika kulturer!!


Idag har jag börjat vara lite mer hälsosam än förra veckan. Promerade i morse, sallad till lunch och en lpg behandling på mig själv, känns bra! Ok vinet är inte så nyttigt men något måste man ju unna sig såhär första dagen på veckan!


Ha det bra nu så hörs vi snart igen.

Puss o kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen.se

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Dubai, United Arab Emirates
Välkomna hit! Jag skriver om mitt liv i Dubai. Flyttade hit i september 2008 och trivs som fisken i vattnet. Dubai är en underbar stad som har allt att erbjuda. En easy lifestyle helt enkelt!