fredag 7 augusti 2009

Resan hem...






Ja jag är hemma, skönt är vad det är! Hade en fruksansvärt dryg resa så jag har sovit non stop från halv sex igår kväll till nu 7 på morgonen! Har nu suttit en stund på balkongen och njutit av det vackra vädret. Himlen är alldeles blå, grönt överallt och en massa fjärilar som har susat förbi. Mys. Men resan var inte mys det vill jag lova. Här kommer min "underbara" flight från Dubai till Köpenhamn....

Joakim och jag åkte till en mysig italiensk restaurang innan flyget skulle gå. Åt pizza, drack rödvin och pratade en massa. Sen körde han mig till flygplatsen och allt gick smidigt. De slussade bort mig till first class incheckningen så jag undrade om de ville uppgradera mig. Why not sa dem... Dock gjorde de inte det.. Shoppade parfym på taxfree och foundation. Det blev Coco chanel, Clarins och till mamma Givenchy. När jag skulle betala så tog de ut allt ur kartongen och la i en sluten påse. Så det går alltså att köpa på origal destinationen även om man har transit. Bra för Dubai har blivit utröstad till den bästa tax freen i världen så då vill man ju passa på att shoppa där! Insåg att ciggen var billigare på flygplatsen än i affär utanför så vet man det... Dock hade jag ju handlat utanför för att jag trodde det var billigare men men det fick bli en limpa till för så billigt som det är... 34 dirham ca 70 kr!


Ok allt väl nu på flygplatsen, dags att boarda... Flyget är helt FULLT... Blir inklämd vid fönstret med 2 andra. Icke sa nicke det pallar jag inte. Inser också att det inte finns tv vid platsen.... Dåligt! Jag pratar med flygvärdinnan och säger att jag inte kan sitta så. Jag får lite panik av det och kan inte andas när jag inte har min "space" liksom och inte kan gå på toa när jag vill utan att behöva kliva över 2 andra. Jag går runt och kollar i kabinen och hittar en bra plats. Sitter där.. Då kommer ägaren till platsen... Bara att resa sig upp och leta vidare. Man kunde lite se på flygvärdinnorna att de tyckte jag var ganska jobbig, det bryr jag mig inte om! Hittar iaf slutligen en plats. Vid fönstret och en plats mellan personen o mig. Bra.


Vi börjar prata och det visar ju sig att halva flyget är fullt med Canadensiska soldater som är i Afghanistan. De är på väg hem i 3 veckor och ska sen tillbaka till deras helvete. Han hade barn och familj i Canada och han berättade sjuka historier för mig om Afghanistan. Om talibaner och tortyr. Jag kommer berätta det för er men i ett annat inlägg. Det enda jag kan säga är att man är förstummad och fattar inte vad det är som pågår i vår värld.... Hemskt... Det är en annan värld än den vi är van vid.


Flyget gick lugnt, inte så mycket turbolens. Dock kunde jag inte sova. Försökte och försökte men det gick bara inte. Landade i Frankfurt vid 6 denna tiden och då skulle jag sitta där i 7!! timmar. Fy fan. Jag hittade en bänk där jag la mig ner med en pashmina sjal över huvudet som en annan uteliggare men det gick bara inte. Låg där iaf en 2 timmar. Promenerade runt. Lite dyrt att fika där då bara en flaska vatten kostade 3, 50 euro. Har ni hört något sjukare, för vanligt jäkla vatten!!! Jaja hittade iaf en starbucks och satt där. Det var den LÄNGSTA tiden jag varit med om. Jag var ju så trött, så skakig. Ni vet när man flugit och marken bara gungar under en........


Satt vid gaten till sas flyget som skulle gå till Köpenhamn. Skulle boarda ingen där. Utrop, gaten har ändrats!! Jag fick springa till nästa gate som var lååånggt borta. Detta flyg, helt fullpackat men denna gången hade jag iaf sagt till att jag ville sitta vid gången. Fattigt där med bjöd inte ens på mat eller dricka. Det fick man betala för! Jaja SAS Annat var det när man flög med Airfrance. Vilken skillnad säger jag bara!


Landade på utsatt tid i Köpenhamn, skönt! Problem- Min väska kom inte. Mardröm. Jag var helt slut och hade inte mycket kvar att ge och då händer detta. Stod först i EN TIMME och väntade. Ingen väska. Mindre och mindre folk kvar till slut så stannade bandet. Jaha. Då fick jag ställa mig i en kö med 30 före... Stod där ett tag. Folk slöt upp, folk var förbannade med flyget från Frankfurt som inte hade fått sina väskor!!! Till slut kom en gubbe och frågade om det var den o den flighten, ja sa vi alla. Ja sa han det kommer mer bagage!! Så efter en halvtimme med stilla band så börjar det rulla igen och DÄR ser jag min väska. Kärlek:-)


Lång, ringlande kö till biljett kassan för att åka över bron men till slut satt jag iaf på tåget. Det tar ju bara 10 min. Mamma väntade på svågertorp! Kul att se henne igen. Dock var jag ingen rolig dotter som var helt slut. Jag tog en dusch, borstade tänderna och åt det bästa mammas goda hemlagade köttbullar, stuvade makaroner. Blev mätt o nöjd och intog sängen! Kl 17 haha. Sovit som en gris hela natten och nu är jag fit for fight!!!


Idag ska vi till stranden med pickning jag o mamma. Höllviken. Mys. Sen på kvällen till bror och svägerska på middag. Det ska bli så mysigt! Nu lite kaffe och prata med älskling på msn!


Nu e jag här vänner och familj. Ska bli skoj att träffa er!!!!!!!!!!!!!!!!!

Puss på er.

1 kommentar:

  1. 0736900086 är mitt nr! Messa ditt idag! Längtar t imorrn

    SvaraRadera

Bloggtoppen.se

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Dubai, United Arab Emirates
Välkomna hit! Jag skriver om mitt liv i Dubai. Flyttade hit i september 2008 och trivs som fisken i vattnet. Dubai är en underbar stad som har allt att erbjuda. En easy lifestyle helt enkelt!