onsdag 5 augusti 2009

Idag avresa till Sverige.

På denna mysiga uteservering på 24 e vån satt vi.
Burj al arab från fågelperspektiv.


Marinan vid Jumeira beach hotel.



Solnedgång.


Alfapet!!


Mindre fint område i Dubai, Al Quoz. Här bor många arbetare på bygge tex


Lite finare område, Arabian ranches och min stiliga mäklare.


Hej på er!

Har ni sovit gott. Det har jag. Bättre än förra natten då jag slog bort min stackars pojkvän som låg sked med mig för att jag drömde dumma drömmar om honom. Den stackaren. Jag är helt vild när jag sover. Pratar, skriker och slåss om vartannat haha men han är van...


Idag är sista dagen i Dubai på ett tag så jag bjuder på lite bilder härifrån. Det är verkligen vackert här tycker jag. Igår tog vi en promenad, trotsade värmen, vid solnedgången nere på ett hotell som heter Jumeira beach hotel. De har ett så mysigt område och en liten marina. Det var tänkt att vi skulle gå ut på piren till ett ställe som heter 360 grader men där var stängt nu under sommar månaderna då det är för varmt. Skulle öppna igen efter ramadan. Istället gick vi till en bar som heter uptown och ligger på 24 e våningen. När vi satt där och tittade ut över Dubai så infann sig hos mig en overklig känsla. Att sitta där så högt upp med ett glas kallt vitt vin. Det var mys! Senare blev det lite mat från lulu och en film.


Ramadan närmar ju sig här. Den 21 aug börjar det. Då fastar muslimerna under en hel månad när solen är uppe. Arbetsdagarna är kortare. De jobbar ca 6 timmar per dag bara. På kvällarna dock är det fest men god mat och dryck och en massa shisha. Efter ramadan kommer eid. Då är man ledig nästan en vecka tror jag det är och en massa festligheter. För muslimer är detta lite som vår jul kan man säga. De ser verkligen fram emot det som vi gör. Man ger också pengar till välgörenhet och paketer till varandra när eiden kommer.


För oss icke muslimer är det inte så roligt då det blir ganska dött här nere. Tex så kan man inte dricka, röka eller äta ute under dagen. På köpcentrum och så kan man alltså inte ta en kaffe eller något. Man kan inte heller ta sig lite vatten om man inte är inomhus. När vi flyttade hit så kom vi mitt i ramadan och jag blev väldigt förvånad. Trodde inte det gällde oss men det gör det! Farbror polis tar dig om du skulle göra något som att dricka lite vatten ur en flaska! Då frestar man dem som fastar och det är inte bra!!!


Roligt dock på kvällarna när de sätter upp tält och grejer och har massa god arabisk mat när solen gått ner! Kan ju säga att det är inte så kul att åka taxi när det närmar sig solnedgången. Taxi chaufförerna är hungriga och ännu galnare än de brukar i trafiken!!!



Idag är det packing, solning, inhandlande av saker som är billiga här men mycket dyra i Sverige, cigaretter! Ser om vi hittar på något mys till kvällen. Jag brukar ju gärna vilja ha mig ett glas vin innan flygning så...


Amen kära vänner då hörs vi när jag är himma i Svedala! Ska bli så kul att se er alla!








1 kommentar:

  1. Synd att vi åker om varandra nästan hela tiden... Ramadan är dock bra för det brukar vara en hel del special erbjudanden på aktiviteter och middagar. Men ja lite jobbigt med taxi förarna och att man inte ens får tugga tuggummi på dagtid ute..
    Kram Bison

    SvaraRadera

Bloggtoppen.se

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Dubai, United Arab Emirates
Välkomna hit! Jag skriver om mitt liv i Dubai. Flyttade hit i september 2008 och trivs som fisken i vattnet. Dubai är en underbar stad som har allt att erbjuda. En easy lifestyle helt enkelt!