söndag 6 september 2009

Skånska palmer...

I Dubai!


Såg ett reportage om detta häromdagen och måste bara lägga in det här, tyckte det var lite roligt faktiskt!



Inte sand till Sahara, men nästan.Tommy Nilsson i Helsingborg säljer skånska hemmabyggda palmer till Dubai, byggda av vissna blad som han piffat upp.
– Vi tar det som parker i medelhavsländerna inte vill ha och sätter nytt liv i det.
Så enkelt är det om man som Tommy Nilsson är florist och kan det där med att fixa till ledsna växter.
Även om han så klart ansågs lite märklig när han började sin palmbana med att tigga till sig det som andra kastat — vissna blad.– Men nu har jag kontrakt med flera länder och åker dit och hämtar blad.
Bladen behandlas med mjukmedel och klorofyll, och efter en tid i torkrum är det byggdags. De nygröna bladen trycks in i bark monterad på stålrör och höga, maffiga palmer går på export, bland annat till palmlandet Dubai. Men det har sin förklaring.– Levande palmer klarar sig inte på hotell med den tunga luftkonditionering de har där. Det här är så nära verkligheten man kan komma.


Så ja minsann litta skånskt har vi här i Dubai!!


Dagen har varit bra. Var på kontoret till kl 12 sen var det lunch. Efter det var det lite hotellvisningar i marinan och greens med jobbet. Satt och bläddrade i en tidning imorse då jag såg en annons om ett cafe som ligger på Jumeira beach road! SE HÄR DUBAIBOR!

Där fanns svenska räkmackor, kanelbullar, lussebullar på Lucia, semlor när det är dags för det mm. Cafeet heter Wivel. Jag ska iaf ta mig en tur dit i helgen det är ett som säkert! Tydligen så var det svenskägt tidigare och nu har de kvar recepten. Låter fint det. Ligger rakt framför Jumeirah beach park ni som oxå är sugna på en tripp dit! Mycket svenskt har vi här nu! Svenska pizzor, skånska palmer och räkmackor! Såg dessutom ett litet "bibliotek" i ett av rummen på jobb där det fanns massor av svenska böcker, jippi!! Är ju oxå något jag saknar här.


Efter jobb så tog jag en taxi från Greens och hem till en kompis R som bor vid marinan. Satt på balkongen ett tag och pratade. Sen hämtade J upp mig och vi åkte och handlade middag på lulu i vanlig ordning haha. Var vrålhungrig då jag endast ätit en youghurt och en soppa på hela dagen. Nu mätta och belåtna blir det lite tv tittande sen sängen. Känner mig ganska trött idag. Så brukar det ju vara första dagen på veckan!


Vill gratulera min baby för ett sälj idag- GRATTIS GRATTIS!!!


Ha en härlig kväll alla!

Kram C

1 kommentar:

  1. Jag vet har läst den tidigare i Helsingborgs Dagblad. Visst är det häfitgt. Hoppas du triv på jobbet. Kul för dig att det ordnade sig så bra til slut.

    Vill bara säga att jag snor din text om vad man får göra och inte göra under Ramadan. Hoppas det är ok för dig.

    Vi hörs

    Maria

    SvaraRadera

Bloggtoppen.se

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Dubai, United Arab Emirates
Välkomna hit! Jag skriver om mitt liv i Dubai. Flyttade hit i september 2008 och trivs som fisken i vattnet. Dubai är en underbar stad som har allt att erbjuda. En easy lifestyle helt enkelt!