söndag 18 oktober 2009

UAE Körkort!

Hej mina vänner!

Har ni haft en bra helg? Eller ja vissa av er har ju forfarande helg... Här i Dubai är det iaf första dagen på veckan. Man har börjat vänja sig vid det faktiskt!

Idag har jag ringt till RTA, där man fixar körkort. Jag ska nämligen ha ett körkort. Jag och J vi ska dela på hyrbilen. Så när han inte behöver bilen då tar jag den och när han behöver den så kör han mig. BRA. BILLLIGARE! Ok så då ringer jag och frågar hur jag ska göra och då mina vänner ska jag berätta för er... Ni vet ju att allt är väldigt komplicerat här, det har jag berättat tidigare så...

Ok. Först och främst ska jag ha ett No objection letter från min arbetsgivare.. Det är alltså min arbetsgivare som ska säga ok, hon får ha ett körkort.. Ja ni hör ju bara! Det tar några dagar att beställa och kostar mig 200 spänn! Sen ska jag gå och göra ett syntest... Sen gå till fotografen och ta kort. Sen ska jag ha original och kopia på pass, svenska körkort, resident visa... Suck! Dessutom har de endast öppet mellan halv åtta och två på dagen. Ja komplicerat är bara förnamnet på allt som har med papper och Dubai att göra! Men väl där så om jag tar med mig alla papper och dokument så ska det fixas direkt, givetvis mot en summa pengar. Och exakt hur mycket det var, nä det kunde hon inte svara på. Förvånad någon? :-)

Men I fix såklart!

Helgen har varit helt underbar och jag känner mig som en människa igen. Utvilad! Vi har varit på Ikea och handlat en massa saker. Givetvis då också Marabou mjölkchoklad som redan är slut... Besvikelsen var stor när Kalles kaviar var slut.. Amen, varför!!! Jag som var så sugen på en knäckemacka med kaviar och ett glas kall mjölk!

Nu är det fixat och mysigt i lägenheten . Vi hänger mest på balkongen så det gör inget att lägenheten är så liten:-)

I fredags morse så när vi vaknat. Halv åtta!!, så promenerade vi längs med strandpromenaden och köpte färskt bröd. Satt på balkongen och mumsade på den frukosten för att sen lägga oss nere vid poolen. MYS, åh va jag har sett fram emot det!

Vi var ju också på ett hotell i torsdags kväll nere i Bur Dubai, gamla Dubai! Trafiken är hemsk där. Det tog oss en och en halvtimme att ta oss dit!! Men hem var det inte lika farligt då det inte var rusningstrafik! Jag fick mig en visning på hela hotellet och det var jättefint i engelsk stil och då kände ju jag mig som hemma! Vi blev bjudna på god middag på takterassen som var en barbeque restaurang. Det blev en god jordgubbs martini till förrätt med:-)

Jag har dessutom läst och läst och läst. Läser en underbart bra bok som heter Tusen små bitar med James Frey, rekommenderas!

Igår firade vi 37!! Månaders dag och dagen gick i räkornas tecken. God svensk räkmacka gjord av goda svenska räkor inhandlade på Ikea. J lagade middag till mig, lyx! Det blev hans goda räkpasta. Tack baby!

Vi tog en promenad igår kväll och förundrades än en gång hur nära vi är allt. 5 minuter till Marina walken, inte fel! Det är så SKÖNT... Har jag nämnt det redan eller?

Får se vad veckan har att bjuda på...

Puss o kram C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen.se

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Dubai, United Arab Emirates
Välkomna hit! Jag skriver om mitt liv i Dubai. Flyttade hit i september 2008 och trivs som fisken i vattnet. Dubai är en underbar stad som har allt att erbjuda. En easy lifestyle helt enkelt!