onsdag 21 oktober 2009

DU...

Gokväll!


NU HAR VI ÄNTLIGEN FÅTT INTERNET!!!


Tjohoo!


Anledningen till varför det dröjt så länge är DU, motsvarigheten till Telia i Sverige. Här måste man gå till affären och anmäla att man vill ha tv och internet. Det gjorde vi... 3!! dagar i rad. Tyvärr kunde de inte göra något då de sa.. System is down.. Jaha ja! Till slut så funkade systemet och då dröjde det bara 5.. arbetsdagar tills de kunde komma hit och fixa allt. Men nu är det gjort så det är ju kanon. Efter att ha bott här ett tag så övar man liksom upp sitt tålamod. Jag trodde inte det men visst gör man... Allt är Dubai tid här! Men oftast så fixar ju allt sig till slut så:-)


Ta tex nu när jag skulle fixa mitt körkort. Då skulle jag gå till en optiker och ta ett syntest. Det finns ganska många i varje mall så det var ju bra i mitt fall. Jag fick nämligen gå till 3! olika innan jag blev godkänd haha. Jag såg ju NGENTING på de där testen..Några få bokstäver bara. Den sista var snäll och förmodligen ville han ha in avgiften som är 25 Dhs väldigt mycket så jag blev godkänd med ett mummel... Han avslutade med att säga att det skulle nog vara bra om du kom hit sen för ett syntest så vi kan fixa glasögon eller linser till dig. Jag sa nämligen att jag inte hade glasögon. Vill ju inte att det ska stå skrivet på körkortet så att jag alltid måste ha dem när jag kör. DOCK lär det ju faktikst behövas. Till nästa lön ska jag ta itu med ett nytt syntest och ett par nya brills!


Var på RTA och fick mitt UAE körkort idag, det är guldigt och flott:-) Det gick ganska smidigt måste jag säga. Det var endast 3 olika instanser och 3 olika stämplar som behövdes! Har jag nämnt att stämplar här är värt lika mycket som guld, verkligen det är så! Det ska vara stämplar överallt. Har aldrig varit med om något liknande:-)


Så nu har jag: Residentvisa, Medical cards och körkort! Känns riktigt bra!


Vad har mer hänt i veckan då? Jo jag har simmat mina längder i den underbara poolen. Lagat middagar, läst en massa då man inte haft tv. Det är så skönt att kunna laga sin egen mat o nyttigare. Idag blev det marinerad kycklingspett i olika smaker som man köper klara här till det sallad och hemmagjord tzatziki också chapati.Ett gott indiskt bröd. Maten är avklarad och J har diskat så nu väntar ett maraton av alla svenska serier som vi missat.. Tex svenska Hollywoodfruar, ensam mamma söker, färjan mm.


Till det lite goda iranska pistagenötter som jag fick i present av en kurs deltagare, de är för söta!


Oj jag måste ju berätta en annan sak som hände igår...

Det var verkligen oturen som var framme, verkligen otur!!!

J hämtade mig på jobbet i vanlig ordning. Han nämnde något om lite bensin.. som vanligt då han är för jävla dålig på att tanka!


Helt plötsligt tog det stopp... Mitt på Sheikh Zayed road. Som tur var så var där trafikarbete mitt i vägen med en massa koner där vi fick lyfta bort konerna och ta in bilen. Började prata med de där labour gubbarna var närmsta bensinmack var. Vi lyckades rulla dit. Jag vet inte hur, på ångorna sa J? Väl på macken så märk väl nu.. Var bensinen SLUT!! Fattar ni vilken otur! Inte klokt! Vi fick ta en taxi hem och sen låta bilen stå där hela natten för att imorse ta en taxi dit och då var där bensin som tur var! Ja det fick bli Joakims taxi pengar. Det här MÅSTE väl ändå vara en läxa för honom kan man tycka. Men nu när jag också ska ha bilen så kommer det bli ordning. Bettan ska tvättas och vara fin, också tankas när man ser att det är lite bensin kvar!!!!


Nu väntar serier!!!

Ha en bra kväll mina vänner,

Kram C

1 kommentar:

  1. hahahahaha...dte där med tanken...kan ju lixom bara hända er två;).....puss vännen o hälsa J/ANNSOFI

    SvaraRadera

Bloggtoppen.se

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Dubai, United Arab Emirates
Välkomna hit! Jag skriver om mitt liv i Dubai. Flyttade hit i september 2008 och trivs som fisken i vattnet. Dubai är en underbar stad som har allt att erbjuda. En easy lifestyle helt enkelt!